TTO vwo

Onderbouw

De leerlingen worden vanaf de eerste schooldag “ondergedompeld” in de Engelse taal. Tijdens de introductieweek in de brugklas wordt er extra aandacht besteed aan de Engelse taal die zij nodig zullen hebben bij de verschillende vakken. In de periode tot de herfstvakantie zullen de docenten geen cijfers geven, zodat de leerlingen de tijd krijgen om op een veilige en ontspannen manier te wennen aan de Engelse taal.

Ongeveer 50% van de lessen worden in het Engels gegeven. Er wordt gezorgd voor een zo evenwichtig mogelijke spreiding over diverse vakken zodat leerlingen kennis maken met verschillende taalsoorten en -stijlen.

Per leerjaar zijn er extra activiteiten gericht op internationalisering en wereldburgerschap. De highlights hiervan zijn onze uitwisseling in de tweede klas met een aantal Finse scholen (regio Espoo). We zullen op bezoek gaan bij deze school en de Finse leerlingen komen ook bij ons langs. In het derde leerjaar is er de taal- en cultuurreis naar Engeland waarbij de leerlingen in gastgezinnen verblijven.

Na het tweede leerjaar stroomt de leerling in principe door naar de derde klas vwo tweetalig. Aan het einde van het derde leerjaar wordt het niveau van het Engels getoetst en behaalt de leerling een Cambridge B2 First certificaat. Ook ontvangen de leerlingen van het Nuffic het tto Junior Certificaat.

Bovenbouw

In de bovenbouw volgen de leerlingen behalve extra Engels ook de vakken Man & Society, Theory of Knowledge, Art & Culture en Physical Education in het Engels. In klas 5 organiseren leerlingen zelfstandig hun Work Experience (lees hieronder meer) waarbij zij 5 werkdagen een maatschappelijke stage lopen in een Engelssprekende organisatie of omgeving. Vaak wordt het eigen netwerk hiervoor ingezet en reizen leerlingen naar het buitenland. Het kan ook in eigen land georganiseerd worden. Verder schrijven tto leerlingen in het vwo hun profielwerkstuk in het Engels en ontvangen ze eind leerjaar zes een tto Senior certificaat van het Nuffic.

In de bovenbouw nemen leerlingen deel aan het examen van de International Baccalaureate Organisation, Language A: Language and Literature. Dit examen wordt in klas 4 voorbereid en is een tweejarig traject in klas 5 en 6. Ook krijgen de leerlingen aan het einde van leerjaar zes een tto Senior certificaat van het Nuffic.

Work Experience

As part of our Senior School bilingual programme we ask our pupils to complete a Work Experience week during Year 5. This should take place in an English speaking country, but may also take place in a non-English speaking country if English is the principal language spoken in the place of work.

The aims of the programme are that pupils:

  • use and improve their English by conversing and working in an English speaking environment;
  • use their initiative and their social skills to communicate and complete the tasks assigned to them;
  • enhance their self-confidence.

We expect the pupils to complete a Work Experience of 5 working days and they are required to give a presentation at school on their return. We may also ask a person from the place of work who has been involved with the pupil to answer some questions about the pupil to show proof of attendance.

Work experience may be carried out during school time (although not during the test weeks) and must be approved by the pupil’s IB teacher.

Furthermore, we encourage our pupils to be as independent as possible. The whole experience is especially valuable as the pupils go on their own and organise everything themselves. Work Experience may not be done together with another pupil.

Once again, and to avoid disappointment, before planning the Work Experience the pupil must first seek and gain approval for their plan.

We look forward to hearing about each pupil’s experience afterwards!

For more information please contact Mrs T. Worron (t.worron@clz.nl).